2012. május 14., hétfő

Bodzaszörp projekt 1.

Belevágtam a szörp készítésbe. Vasárnap, a délelőtti eső után szedtünk egy jó kosár bodzavirágot. Eszméletlen milyen csodás illatuk volt:) Valamint számomra gyönyörűséges a rengeteg, apró kis virág, mindig megdöbbenek, hogy micsoda szépségeket alkot a természet.
Eddig ennyit tettem az ügy érdekében:
Szedtünk kb. 50-60 bodzavirágot. Mivel abszolút védett helyről és eső után szedegettük őket, ezért külön nem mostam meg, csak óvatosan megrázogattam és átnéztem őket nehogy legyen bennük valami bogár.
Mivel csak egy 5 l-es üvegem van, és otthon a legnagyobb fazekam is kicsi lett volna, ezért fogtam még egy közepes méretű befőttesüveget is, úgyhogy kicsit kacifántos a leírásom, hogy miből mennyit használtam:). Mind a kettőbe tömködtem egy rakat virágot (a nagyba kb. 40, a kicsibe a maradék). Ezután megmostam, felkarikáztam 4 citromot is és beleraktam az üvegekbe (a nagyba 3, a kicsibe 1). Majd 5 dkg citromsavat is arányosan elosztottam a két üvegben, végül felöntöttem őket vízzel (kb. 4-4,5 l vizzel tudtam felönteni a kettőt együtt). Beraktam őket a hűtőbe és most várom, hogy kiázzon a virágpor. Úgy tervezem, hogy kedden este folytatom a mókát.
Remélem jó lesz:)
Elvileg az elképzelés szerint így vannak az arányok:
kb. 20 db bodzavirág
2 l víz
2 db citrom
5 dkg citromsav
2 kg cukor (ez az utolsó fázisnál kell).
Én most a fenti mértékekkel dolgoztam. Az áztatás után majd lemérem konkrétan mennyi lé is lett, valamint kóstolás alapján majd eldöntöm, hogy elég savanyú-e vagy még kell bele citromsav.
A tanyán különben minden ok, "szerencsére" a vakond is jól van. A múlt heti és a hétvégi eső következtében gyönyörű zöld minden, a gaz pedig mindenütt nő, mintha muszáj volna Úgyhogy neki is estem a veteményesnek, mert elég vészesen festett. A mák növöget, nem tudom mekkorának kellene már lennie, nálunk most olyan 10-15 cm-es. A ruccola az utolsókat rúgja, mert felmagzott (sajnáltam letörni a virágait, olyan szép volt, a méhecskék meg nagyon szerették), úgyhogy megmentettem róla a maradék leveleket. Az egyik magról vetett hagymára nem vártam tovább, felkapáltam a helyét és lilahagymát duggattam bele, lett volna lehetősége, nem élt vele, úgyhogy így járt. Palántáztam még cukkinit. A szamócán  pedig a kezdeti elkeserítő kép ellenére egész szép termés lesz, ha minden igaz.
Van egy új területünk, amit most törettünk fel és hogy kihasználjuk tököt ültettünk bele. Hmmm, kíváncsi leszek mire jutunk. Egyrészt évek óta nem használt területről van szó, az előző gazdája teljesen elhanyagolta. Másrészt kb. 400-500 m2-en vetettünk sonkatököt (lehet, hogy már elkéstünk vele), cukkínit, főzőtököt és dísztököt. Úgyhogy ha adja az ég és  lesz belőlük valami, akkor tök boltot nyithatunk mert annyi lesz. Majd meglátjuk. Egy próbát megért, ha csak 1-2 db terem már örülök. Ha meg nem sikerül, akkor így jártunk, nem vesztettünk sokat. Viszont egy robikapát szerezni kell valahonnan, mert amilyen gaz mennyiségre számíthatunk kiskapával nem fogjuk bírni. De ez még csak terv, majd meglátjuk mi lesz.
Még egy esemény: a leylandiak között fészkelő erdei pinty párnak kikeltek a fiókái:valamint darabokra hullott a hétvégi cicánk is:)

3 megjegyzés:

csakBea írta...

Én most csak pár darab bodza virágot szedtem a papagájoknak enni, de attól is olyan jó illat lett a konyhában!

Irigyellek, nálunk most nem költött semmilyen madár. A rozsdafarkúak tavalyi fészkét szétfújta egy vihar, biztosan azt gondolták szegények, hogy mi vertük le, nem próbálkoztak újra.

BoGyo írta...

Nem is gondoltam, hogy a papagájok is szeretik! Gondolom, hogy csipkedhették!
Madárfronton most szerencsénk van, bár ez az egyre jobban növô fáknak tudható be. A pintyeken kívül még seregély, cinke, meg egy rakat veréb is költ. Csak az ô fészkük nagyon magasan van, nem tudtam még kilesni:)

csakBea írta...

Na, most már nagyon irigykedem. Mivel mellettünk erdő van, gondolom inkább azt választják, pedig úgy vártam őket!